środa, 29 kwietnia 2015

Komunikacja Psów z Joanną Błońską

W ubiegłą sobotę miałam przyjemność wzięcia udziału w seminarium z zakresu komunikacji psów. Semi było skierowane głównie do właścicieli psów, ale pośród uczestników byli także trenerzy i dogoterapeuci. W czasie tych kilku godzin szkolenia, przeciętny psiarz mógł się wiele dowiedzieć-mi to seminarium uświadomiło kilka rzeczy, ale o tym później. Chciałabym, wam przekazać jak najwięcej z tego co usłyszałam, ale po pierwsze - nie mam aż tak dobrej pamięci, a po drugie Jolly zjadła wszystkie moje notatki i zostało mi tylko kilka strzępków na papierze i kilka w głowie :-D
To co wydaje mi się najważniejsze napiszę poniżej w postaci "złotych myśli". Mam nadzieję, że i Wy skorzystacie:-)

1. Warczenie psa wcale nie musi oznaczać agresji-równie dobrze może to być strach przed kimś/czymś.

2. Z psami nerwowymi/zestresowanymi dobrze jest ćwiczyć tropienie. Pod dobrym okiem staną się bardziej zrelaksowane.

3. Psy komunikują się za pomocą: zapachu, mimiki i mowy ciała, dotyku, wolakizacji, wzroku, odległości.

4. Pies węsząc innego psa może dowiedzieć się o jego nastawieniu, stanie emocjonalnym, płci, a nawet o tym z kim niuchał się wcześniej.

5. Pies wycisza się węsząc.

6. Węszenie jest dobrym sposobem na zapoznanie z innym psem (np. wycofanym,bojaźliwym). Podczas spaceru, poruszamy się równolegle do siebie, pozwalając psiakom na węszenie. Odległość między parami stopniowo zmniejszamy.

7. Psy węszą nie tylko przy samej ziemi, ale także to co płynie górnym wiatrem. Pozycja wyprostowana, głowa i nos skierowana ku górze.

8. Oznaki stresu: oblizywanie się, dyszenie, spięte policzki i fafle, położone uszy, nadmierne drapanuie się, gryzienie przedmiotów, wygryzanie sierści lub pazurów, wycie, szczekanie (np. gdy pies pozostaje sam w domu)

9. Sygnały uspokajające-mają na celu uspokojenie drugiego psa/człowieka poprzez pokazanie, że nie stanowię dla niego zagrożenia.

10. Sygnały uspokajające: oblizywanie się, przeciąganie się, zaciskanie oczu, odwracanie głowy, zatrzymywanie właściciela poprzez naskakiwanie łapkami, położone uszy.

11, Pies dominujący jest zawsze w środku stada. Do walki ma swoich żołnierzy.

12. Wyprzedzanie właściciela podczas spaceru lub wchodzenie psa do mieszkania w pierwszej kolejności nie jest oznaką dominacji.

13. Zachowania agresywne:
-podejście frontalne
-zachodzenie drogi
-hard eyes - patrzenie prosto w oczy
-kładzenie głowy lub łap na kłębie

14. PSU TRZEBA UFAĆ! - Jeśli nie ma ochoty podejść do innego psa i odwraca głowę to go nie zmuszajmy. Pójdźmy swoją drogą.

15. Zachowajmy odległość jeśli pies nie jest gotowy na kontakt z drugim psem. Nasz pupil może zacząć omijać psa, który jest nawet 50 metrów przed nami.

16. Dlaczego psy wyją?
-nawoływanie
-instynkt
-samotność
-ból

17. Pies ocierając się o swojego właściciela oznacza go swoim zapachem, dając do zrozumienia innym psom, że to MÓJ PAN! Jeśli pojawia się przy tym warczenie i pokazywanie ząbków należy zabrać psu zasoby - tzn. odejść od niego, ponieważ w tym konkretnym przykładzie to my jesteśmy zasobem, którego pies broni.

18. Pies mocno zestresowany może nie oddawać moczu nawet przez 3 dni. Wychodząc na zewnątrz możemy tylko pogorszyć sytuację, gdyż sparaliżowany nowymi dźwiękami, zapachami, innymi psami pupil będzie się czuł jeszcze bardziej zagrożony. W taki wypadku pies może nasiusiać nam w domu, ponieważ to środowisko już zna i czuje się tu bezpiecznie. Oddając mocz i czując przy tym swój zapach pies się uspokaja.

19. Kontakt z psami ze schorniska powinien być płynny i spokojny. Przy pierwszych spotkaniach nie wykonujmy gwałtownych ruchów, opuśćmy głowę, stańmy bokiem do psa i dajmy się obwąchać.

20. Psy mają większy problem z odczytywaniem intencji psa o niebieskich oczach, niż tego o oczach brązowych.


To by było na tyle moich "Złotych Myśli". Mam nadzieję, że Wam się przydadzą! 

Co mi uświadomiło to seminarium? 
- że mój pies nie musi się świetnie dogadywać z każdym psem,
- że ma prawo warczeć, bo to tylko rodzaj komunikacji,
- że pies świetnie rozpoznaje nasz stan emocjonalny,
- że smycz im dłuższa tym lepsza (pies ma możliwość manewru),
- że psu należy UFAĆ!



3 komentarze:

  1. Twoje złote myśli są extra! Na pewno pomogą wielu ludziom. Większość z nich wiedziałam, ale są tu też rzeczy, które miałam "niepotwierdzone". Pozdrawiamy! G&M
    maniolowo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobają mi się tematy poruszone na seminarium :). Ja staram się śledzić wszystkie ciekawe seminaria i mam nadzieję, że w końcu uda mi się wybrać na podobne.
    Pozdrawiam, http://mojprzyjaciel-pies.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No, a ja mam nadzieję, że jeśli kiedyś BavariaTeam zawita w Twoje strony z warsztatami tropienia użytkowego, to skorzystasz. Bo wszystko o czym mówi pani Joanna świetnie wtedy wychodzi w praktyce :)

    OdpowiedzUsuń